Minder stress door lijstjes

Dat ik een groot voorstander ben van plannen dat is wel duidelijk na mijn blog van vorige week over het weekmenu.
En bij plannen hoort wat mij betreft ook het werken met verschillende lijstjes. Dus jullie begrijpen het al: ik ben best wel een lijstjes freak. Zo heb ik dus een weekmenu op papier, ik heb een standaard boodschappenlijst, ik heb een lijst met spullen die mee moeten als we gaan kamperen enz….

IMG_2548

En sinds ik de gelukkige bezitter ben van Food for Balance heb ik ook een maandplanner. Om er voor te zorgen dat er hier regelmatig blogs verschijnen, is het voor mij wel zo gemakkelijk om hier van te voren over na te denken. Zodat ik niet met mijn handen in het haar moet bedenken wat ik nu weer eens op het scherm zal toveren vandaag. Of dat ik een nieuw recept wil plaatsen maar dat nog niet uitgewerkt en gefotografeerd heb.
Verder heb ik natuurlijk een agenda waar ik al mijn afspraken en andere belangrijke dingen in noteer.

IMG_2547

Maar het lijstje waar ik het meeste mee werk, is toch wel mijn dagelijkse “to-do-list”. Hiervoor heb ik een eenvoudig schriftje gekocht dat ik nog leuk wilde pimpen maar helaas, daar is nog niets van gekomen.
Ik schrijf per dag precies op wat ik die dag allemaal wil doen. Maar dan ook echt alles. Je moet dan denken aan: zorgen voor de diertjes, sporten, huishoudelijke taken en natuurlijk werkgerelateerde zaken zoals bloggen, recepten uitwerken, site bijwerken enz. Om nu te zorgen dat mijn to-do-list wel realistisch blijft, bereken ik ook hoeveel tijd ik ongeveer per taak nodig heb. Want er is niets zo frustrerend dan aan het einde van dag de helft nog niet gedaan te hebben wegens tijdgebrek. Ik vind het heel fijn om te werken met een to-do-list want als ik mijn taken heb opgeschreven, hoef ik niet meer bang te zijn dat ik ze vergeet en kunnen ze dus uit mijn hoofd. Dat scheelt een hoop kopzorgen!
Een ander voordeel van een to-do-list vind ik dat ik kinderlijk gelukkig word als ik weer iets kan afstrepen. Dat geeft me een gevoel dat ik goed bezig ben en dat maakt me alleen nog maar productiever.

Kortom heb jij ook van die dagen (misschien wel weken of maanden) dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dat je ’s morgens opstaat en denkt:”Waar moet ik nu eens mee gaan beginnen”? Probeer dan ook eens een to-do-list te maken. Maak hem het liefste de avond van te voren zodat je met een leeg hoofd van een heerlijke nachtrust kan genieten en de volgende dag met frisse moed je lijstje af kan werken!


 

Sausjes

Nu we midden in het BBQ seizoen zitten, eten we ook wat vaker sausjes.
Heerlijk natuurlijk maar de sauzen uit de winkel zitten vol met suiker, e-nummers en andere meuk. En dat wil ik liever niet op mijn bord. 
Gelukkig is het heel eenvoudig om zelf mayonaise te maken en deze is weer heel snel om te toveren tot een saus met een andere smaak. Denk aan : knoflooksaus, kerriesaus of kruidensaus.

IMG_2537

Voor de supersnelle mayonaise heb je nodig:
– 1 heel ei
– 1,5 eetlepel citroensap
– 0,5 theelepel mosterd
– Peper en zout naar smaak
– 155 ml milde olijfolie
– staafmixer
– pot (met deksel) waar de staafmixer in past
Doe alle ingrediënten in de pot.
Meng alles met de staafmixer tot een gladde mayonaise.
Het is klaar in een paar tellen.
Houd je van zoete mayo: voeg dan een beetje honing toe voordat je de staafmixer zijn werk laat doen.
Deze mayo is beperkt houdbaar!!!

IMG_2538

Voor een heerlijke knoflooksaus meng je 1 deel mayonaise en 1 deel geiten crème fraîche. Voeg naar smaak fijn gesneden knoflook toe en klein beetje gesnipperde bieslook. Maak deze saus een paar uur voordat je het serveert zodat de smaken goed in kunnen trekken.

IMG_2539

Tomaten ketchup is natuurlijk ook zo een klassieker. Ook dit is makkelijk zelf te maken. 

IMG_2425

Hiervoor heb je nodig:
– 280 gram tomatenpuree
– 55 gram palmsuiker
– 100 ml water
– 2 eetlepels rode wijn azijn
– 2 eetlepels citroensap
– 0,5 theelepel kaneel
– 0,5 theelepel uienpoeder
– snuf kruidnagel
– 0,5 theelepel zout
Meng deze ingrediënten met de staafmixer tot een gladde saus.
Deze ketchup is maximaal 4 weken houdbaar in de koelkast.


 

Smaakjes water

IMG_2518

Dat water goed voor ons is dat weten we, denk ik, intussen allemaal wel. Toch valt het niet mee om er veel van te nuttigen. Soms vergeten we het gewoon te drinken maar het blijkt ook vaak dat we er gewoon geen zin in hebben. “Blehh, het smaakt naar niets”, hoor ik dan ook regelmatig. 
Aha, maar daar is echt wel wat aan te doen hoor! Buiten dat we smaak kunnen toevoegen aan water krijgen we op deze manier ook nog wat extra vitamines binnen. Mooi meegenomen dus!

Koop een paar mooie flessen met een niet al te smalle hals.
Maak verschillende soorten fruit schoon en snijd in kleine stukjes. Of pers er wat sap uit. Doe dit in de fles en vul af met koud water. Laat een paar uur ijskoud worden in de koelkast en dan is je smaakjes water klaar om te serveren. 
Fruit dat hier heel goed geschikt voor is, is onder anderen:
citroen, limoen, aardbeien, granaatappel, meloen en sinaasappel. 
Maar niet alleen met fruit kan je water van een extraatje voorzien. Denk ook eens aan gember en verse kruiden zoals munt en citroenmelisse. 
En natuurlijk kan je naar hartelust experimenteren met allerlei smaakcombinaties.
Proost! 


Planning, planning, planning

Stel: Je wilt graag iets doen aan je niet al te gezonde eetpatroon. De plannen om dit te gaan veranderen, zijn snel genoeg gemaakt. Sterker nog, de eerste dag gaat het prima. De tweede dag lukt ook nog wel maar dan…….. Help, wat moet ik nu weer eten. Shit, er ligt niks gezonds meer in mijn koelkast. Blehhhh, ik ben moe en heb echt geen zin om in de keuken te gaan staan.
Herkenbaar?????
Natuurlijk! Ben eerlijk, we zijn ook maar gewoon mensen.
De GOUDEN TIP is: planning!

IMG_2496

Het volgende klinkt misschien allemaal een beetje suf maar probeer het gewoon eens en je zal zien, het werkt!
Kies een dag waarop je voor 5 tot 7 dagen boodschappen gaat doen. Maak de dag voordat je boodschappen gaat doen “een meer dagen menu”. Noteer ook wat je van te voren kan maken en wanneer je dat dan gaat doen. Denk bijvoorbeeld aan tussendoortjes, dressings of een voorraadje gekookte eitjes.
Als je menu planning klaar is, is het heel makkelijk om alle benodigde ingrediënten over te nemen op je boodschappenbriefje.

IMG_2497

Ga met dit briefje naar de markt/winkel en haal alles wat er op staat en laat de rest gewoon liggen. Zo bespaar je geld en je komt niet in de verleiding om te zondigen.

IMG_2495

Hang het geplande menu ergens in je keuken op of leg het voor het grijpen.  Je hoeft al die dagen alleen maar even te kijken op je planning en verder niet na te denken wat je nu weer eens “moet” eten. Nog een voordeel: Het geeft ook echt rust in je hoofd.

Ik ga 1 keer in de 2 weken op zaterdag naar de bio-markt. Ik maak dus op vrijdag een menu voor ongeveer 2 weken. Ik haal zoveel mogelijk boodschappen op die zaterdag maar voor kort-houdbare verse producten ga ik op de tussenliggende zaterdagen gewoon naar de supermarkt.
Ik wil met mijn planning nog wel eens schuiven omdat dat bijvoorbeeld beter uitkomt of omdat ik meer trek heb in iets anders (wat dus een andere dag gepland staat). Ook las ik wel eens een restjes maaltijd in. Want voedsel weggooien is natuurlijk geen optie.
En als ik geen inspiratie heb om een planning te maken, gebruik ik gewoon die van een paar maanden geleden. Lekker makkelijk!

Ik ben benieuwd of jullie ook plannen en hoe jullie dat dan doen. En ik wil ook graag weten of er lezers zijn die het uit gaan proberen.
Laat maar weten als je ergens tegenaan loopt, ik help je graag!


Kokosyoghurt met granola (paleo)

IMG_2486

Vandaag het lekkerste ontbijtje ever gegeten!
En weet je wat er ook zo bijzonder aan was: Het was helemaal home-made!
Ik ben er maandag al aan begonnen. Maandag? Dat is 2 dagen geleden? Ja, dat klopt. Ik heb namelijk zelf kokosyoghurt gemaakt en dat heeft even tijd nodig. Maar dan heb je ook wat!
En vanmorgen heb ik granola gemaakt voor er overheen. Heerlijk en vrij van granen, zuivel en geraffineerde suiker dus mijn ontbijtje was ook nog eens helemaal paleo.
Lekker met een lading zomerfruit en mijn dag kan niet meer stuk!

IMG_2489

Voor de kokosyoghurt heb je nodig:
– 500 ml kokosmelk
– 0,5 theelepel agar agar
– 1 probioticum capsule
Doe de kokosmelk samen met de agar agar in een pannetje en breng dit al roerend net aan de kook. Zodra het borrelt direct van van het vuur afhalen en laten afkoelen tot 35 graden. Draai nu de capsule open en strooi het poeder in de afgekoelde kokosmelk. Klop dit heel goed door met een garde.
Doe de kokosmelk in een schone weckpot en sluit deze af.
Zet de pot in de oven en doe alleen het lampje van de oven aan. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur ongeveer tussen de 30 en 35 graden blijft. Je kan natuurlijk ook een yoghurtmaker gebruiken maar die heb ik niet en zo werkt het ook prima.
Laat het potje 24 uur in de oven staan.
Plaats het potje in de koelkast om goed af te koelen en klaar is je kokosyoghurt.

IMG_2483

Voor de granola heb je nodig:
– 100 gram gebroken lijnzaad
– 70 gram pompoenpitten
– 50 gram zonnebloempitten
– 50 gram sesamzaad
– 50 gram kokosrasp
– 100 gram amandelen (grof gehakt)
– 1 eetlepel kokosolie (gesmolten)
– 1 eetlepel honing
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Meng alle ingrediënten goed door elkaar en strooi het uit op een met bakpapier beklede bakplaat.
Zet de bakplaat ongeveer 18 minuten in de oven. Roer het mengsel om de 6 minuten even door. Let goed op dat het niet te hard gaat, dit verschilt per oven.
Laat de granola goed afkoelen en bewaar in een afgesloten pot.

IMG_2490

Geniet ervan!


Gezond BBQ-en

Jeahhhh, het is eindelijk lekker weer. En het wordt nog warmer!
Dat wordt genieten van het buitenleven.

Bij het ultieme buitenleven hoort wat mij betreft ook het buiten koken. In veel gevallen komt dat neer op het aansteken van de BBQ.
Helaas gaat BBQ-en en gezond eten lang niet altijd samen. Voor een keertje is dat natuurlijk helemaal niet erg maar tijdens een lange zomerse periode gaat de BBQ meestal ook wat vaker aan. En om nou elke keer grote lappen vlees, sausjes en kant-en-klare salades te eten dat is echt niet verstandig.

IMG_2418

Met de volgende tips blijft de ‘schade’ heel goed binnen de perken:
– Verminder de vlees consumptie. Kies voor 1 of 2 soorten van goede (biologische) kwaliteit en geniet ervan.
– Kies ook eens voor vis. De meeste vissoorten zijn heel goed op de BBQ te bereiden. Denk aan zalm, witvis of garnalen.
– Maak de (eventuele) marinades zelf. Zo voorkom je dat je onnodig veel zout, suiker en e-nummers binnenkrijgt.
– Leg ook eens groente op de BBQ. Maak spiesjes van bijvoorbeeld champignons, stukjes paprika, courgette, ui enz. Ook dunne plakken courgette en aubergine of gehalveerde puntpaprika’s zijn heerlijk op de BBQ.
– Laat de sausjes een keertje staan of maak een lekkere salsa of pesto.
– Vergeet de grote bakken met kant-en-klare salades. Maak daarvoor in de plaats een groene salade, tomatensalade of fruitsalade.
– Eet niet teveel (of helemaal geen!) stokbrood.

IMG_1379

Hebben jullie ook nog gezonde BBQ-tips dan hoor ik het graag.
Geniet van het mooie weer!


Broccoli-kip prutje

Ik ben dol op eenpansgerechten die hier in huis vaak prutjes worden genoemd. Klinkt misschien niet zo lekker maar niets is minder waar. Dit broccoli-kip prutje wordt hier al heel wat jaartjes met veel smaak gegeten dus wordt het tijd om dit eens
met jullie te delen.

IMG_1267


Ingrediënten (2 pers)
– 300 gram schoongemaakte broccoli
– 200 gram kipfilet
– kipkruiden (home-made)
– 1 flinke ui
– 0,5 rood pepertje
– kokosolie om in te bakken
– 200 gram champignons
– scheutje kokosmelk
2 eetlepels amandelschaafsel
Bereiding
Kook de broccoli beetgaar en giet deze af.
Snijd de kipfilet in kleine blokjes en kruid naar smaak met de kipkruiden.
Snipper de ui en het halve pepertje fijn.
Snijd de champignons in schijfjes.
Rooster het amandelschaafsel in een droge koekenpan tot het goudbruin is.
Verwarm een beetje kokosolie in een grote koekenpan. Fruit de gesneden ui en het pepertje even in de pan en voeg dan de gekruide kipfilet toe.
Als de kipfilet aangebakken is, voeg je de de champignons toe en bak deze even mee.
Schenk een beetje kokosmelk in de pan en laat dit 5 minuten op een laag vuur pruttelen.
Voeg de gekookte broccoli toe aan het kipmengsel en verwarm goed (maar niet te lang) door.
Verdeel het prutje over 2 borden en strooi er als laatste het amandelschaafsel overheen
Eet smakelijk!


 

 

Gezond op reis

Nog een paar weekjes en dan gaan we weer massaal op vakantie. Als het een beetje meezit lekker genieten van de zon. Helaas moeten we daar meestal heel wat uren voor reizen.
Onderweg willen we natuurlijk wel zo nu en dan wat te smikkelen hebben. Je kan natuurlijk bij een benzinepomp stoppen en je daar te goed doen aan allerlei “lekkers”. Maar besef wel dat dit “lekkers” je geen goed zal doen…. De meeste versnaperingen die je onderweg kunt kopen zitten vol suikers, e-nummers en verkeerde vetten.
En deze voeding zal je reis zeker niet aangenamer maken. Denk maar aan de kinderen die zitten te stuiteren op de achterbank omdat ze een overdaad aan suiker hebben binnen gekregen tijdens het leeg eten van dat ene zakje snoep.
Door goed voorbereid op weg te gaan, kan je verkeerde aankopen onderweg voorkomen.
– Neem voldoende water mee. Vries een aantal flesjes van te voren in zodat je ook na een halve dag nog steeds lekker koel drinken hebt. (En de ingevroren flesjes werken ook als koelelement voor het eten dat je meeneemt!)
– Voeg aan het water stukjes fruit toe. Zo krijgt je water een subtiel smaakje. Bijvoorbeeld ananas, citroen of aardbeien.
– Kook de dag voor vertrek wat eieren.
– Verpak wat schoongemaakt fruit in leuke bakjes of potjes.
– Dit zelfde kan je doen met ongebrande noten.
– Snijd diverse soorten groente (bijvoorbeeld: wortel, komkommer en paprika) in plakjes en reepjes en maak een schaaltje humus om de groente onderweg in te kunnen dippen.
– Maak kleine gehaktballetjes die ook koud heerlijk zullen smaken.
– En voor de zoete trek: Neem wat gedroogd fruit mee. Denk aan dadels, abrikozen en rozijntjes. Eet dit met mate want ook hier zitten suikers in.
Ik wens jullie alvast een goede reis!


Lekker slapen

Oké, ik weet het. Deze site heet “Food for Balance”.
Maar het is niet alleen Food dat je goed in Balance houdt.
Zo is een goede nachtrust van essentieel belang. Bij slaaptekort kunnen er allerlei hinderlijke kwaaltjes of zelfs grote problemen optreden.
Nu zijn er natuurlijk allerlei tips om je slaappatroon te verbeteren. Denk aan:
– Drink geen cafeïne (koffie maar ook gewone thee!) na 17.00 uur
– Eet geen grote (koolhydraatrijke) maaltijd 3 uur voor het slapen gaan
– Beweeg regelmatig in de buitenlucht
– Ventileer de slaapkamer goed
– Vermijd schermen (laptop, telefoon, tablet enz) ongeveer een uur voordat je naar bed gaat
Gelukkig kan je op voedingsgebied ook veel doen aan het verbeteren van je nachtrust.
Het is belangrijk regelmatig voeding te nuttigen waarin veel tryptofaan zit. Dit is een aminozuur dat we nodig hebben om serotonine aan te maken. Serotonine zetten we weer om in melatonine dat er voor zorgt dat we goed slapen. Tryptofaan maakt ons lichaam niet zelf aan dus moeten we zorgen dat we het via onze voeding binnen krijgen.
Voeding waar veel tryptofaan in zit is oa:
– Kalkoen en kip
– Vis
– Peulvruchten
– Zaden en pitten
– Noten
Voeg deze voeding regelmatig aan je menu toe. Dat zal je nachtrust zeker goed doen.
Slaap lekker!


Salade met halloumi, rode peper en mango

IMG_2398

Vandaag heb ik een nieuw recept voor jullie:
Salade met halloumi, rode peper en mango.
Het zoete van de mango, het zoute van de halloumi en het pittige van de peper is een heerlijk combinatie.
Dit ga ik zeker vaker maken!

IMG_2397

Ingrediënten (2 pers)
– 1 pakje halloumi
– 1 rode peper (pas de hoeveelheid eventueel naar eigen behoefte aan)
– 1 mango
– groene sla
– kokosolie om in te bakken
Bereiding
Maak het pepertje schoon en snijd in kleine stukjes.
Snijd de kaas in 6 plakken
Smelt een theelepeltje kokosolie in een koekenpan en bak de plakken kaas aan beide kanten bruin. Voeg halverwege het bakken de stukjes peper toe en bak deze even mee.
Schil de mango en snijd deze in schijfjes.
Leg wat sla op de borden met hierop de gebakken plakken kaas. Verdeel er dan de mango schijfjes overheen en strooi als laatste de stukjes rode peper over de salade.
Eet smakelijk!

IMG_2400