Lekker slapen

Oké, ik weet het. Deze site heet “Food for Balance”.
Maar het is niet alleen Food dat je goed in Balance houdt.
Zo is een goede nachtrust van essentieel belang. Bij slaaptekort kunnen er allerlei hinderlijke kwaaltjes of zelfs grote problemen optreden.
Nu zijn er natuurlijk allerlei tips om je slaappatroon te verbeteren. Denk aan:
– Drink geen cafeïne (koffie maar ook gewone thee!) na 17.00 uur
– Eet geen grote (koolhydraatrijke) maaltijd 3 uur voor het slapen gaan
– Beweeg regelmatig in de buitenlucht
– Ventileer de slaapkamer goed
– Vermijd schermen (laptop, telefoon, tablet enz) ongeveer een uur voordat je naar bed gaat
Gelukkig kan je op voedingsgebied ook veel doen aan het verbeteren van je nachtrust.
Het is belangrijk regelmatig voeding te nuttigen waarin veel tryptofaan zit. Dit is een aminozuur dat we nodig hebben om serotonine aan te maken. Serotonine zetten we weer om in melatonine dat er voor zorgt dat we goed slapen. Tryptofaan maakt ons lichaam niet zelf aan dus moeten we zorgen dat we het via onze voeding binnen krijgen.
Voeding waar veel tryptofaan in zit is oa:
– Kalkoen en kip
– Vis
– Peulvruchten
– Zaden en pitten
– Noten
Voeg deze voeding regelmatig aan je menu toe. Dat zal je nachtrust zeker goed doen.
Slaap lekker!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *