Gezond op reis

Nog een paar weekjes en dan gaan we weer massaal op vakantie. Als het een beetje meezit lekker genieten van de zon. Helaas moeten we daar meestal heel wat uren voor reizen.
Onderweg willen we natuurlijk wel zo nu en dan wat te smikkelen hebben. Je kan natuurlijk bij een benzinepomp stoppen en je daar te goed doen aan allerlei “lekkers”. Maar besef wel dat dit “lekkers” je geen goed zal doen…. De meeste versnaperingen die je onderweg kunt kopen zitten vol suikers, e-nummers en verkeerde vetten.
En deze voeding zal je reis zeker niet aangenamer maken. Denk maar aan de kinderen die zitten te stuiteren op de achterbank omdat ze een overdaad aan suiker hebben binnen gekregen tijdens het leeg eten van dat ene zakje snoep.
Door goed voorbereid op weg te gaan, kan je verkeerde aankopen onderweg voorkomen.
– Neem voldoende water mee. Vries een aantal flesjes van te voren in zodat je ook na een halve dag nog steeds lekker koel drinken hebt. (En de ingevroren flesjes werken ook als koelelement voor het eten dat je meeneemt!)
– Voeg aan het water stukjes fruit toe. Zo krijgt je water een subtiel smaakje. Bijvoorbeeld ananas, citroen of aardbeien.
– Kook de dag voor vertrek wat eieren.
– Verpak wat schoongemaakt fruit in leuke bakjes of potjes.
– Dit zelfde kan je doen met ongebrande noten.
– Snijd diverse soorten groente (bijvoorbeeld: wortel, komkommer en paprika) in plakjes en reepjes en maak een schaaltje humus om de groente onderweg in te kunnen dippen.
– Maak kleine gehaktballetjes die ook koud heerlijk zullen smaken.
– En voor de zoete trek: Neem wat gedroogd fruit mee. Denk aan dadels, abrikozen en rozijntjes. Eet dit met mate want ook hier zitten suikers in.
Ik wens jullie alvast een goede reis!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *