Gezond BBQ-en

Jeahhhh, het is eindelijk lekker weer. En het wordt nog warmer!
Dat wordt genieten van het buitenleven.

Bij het ultieme buitenleven hoort wat mij betreft ook het buiten koken. In veel gevallen komt dat neer op het aansteken van de BBQ.
Helaas gaat BBQ-en en gezond eten lang niet altijd samen. Voor een keertje is dat natuurlijk helemaal niet erg maar tijdens een lange zomerse periode gaat de BBQ meestal ook wat vaker aan. En om nou elke keer grote lappen vlees, sausjes en kant-en-klare salades te eten dat is echt niet verstandig.

IMG_2418

Met de volgende tips blijft de ‘schade’ heel goed binnen de perken:
– Verminder de vlees consumptie. Kies voor 1 of 2 soorten van goede (biologische) kwaliteit en geniet ervan.
– Kies ook eens voor vis. De meeste vissoorten zijn heel goed op de BBQ te bereiden. Denk aan zalm, witvis of garnalen.
– Maak de (eventuele) marinades zelf. Zo voorkom je dat je onnodig veel zout, suiker en e-nummers binnenkrijgt.
– Leg ook eens groente op de BBQ. Maak spiesjes van bijvoorbeeld champignons, stukjes paprika, courgette, ui enz. Ook dunne plakken courgette en aubergine of gehalveerde puntpaprika’s zijn heerlijk op de BBQ.
– Laat de sausjes een keertje staan of maak een lekkere salsa of pesto.
– Vergeet de grote bakken met kant-en-klare salades. Maak daarvoor in de plaats een groene salade, tomatensalade of fruitsalade.
– Eet niet teveel (of helemaal geen!) stokbrood.

IMG_1379

Hebben jullie ook nog gezonde BBQ-tips dan hoor ik het graag.
Geniet van het mooie weer!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *