Suiker en de vervangers

Suiker….we weten intussen bijna allemaal wel dat het niet goed voor ons is.
Na het nuttigen van suiker krijgen we bloedsuikerschommelingen waardoor we ons moe voelen en nog meer trek krijgen in suiker. Het bekende verslavende effect. De verbranding van suiker onttrekt ook allerlei vitaminen en mineralen (zoals calcium en magnesium) aan ons lichaam. Een tekort aan magnesium geeft weer een verhoogde bloeddruk en een tekort aan calcium zorgt voor broze botten. Door overmatig gebruik van suiker krijgen we een lagere weerstand en meer last van ontstekingen en schimmels. En dan hebben we het nog niet eens over de gedragsveranderingen die het allemaal kan veroorzaken. Woedeaanvallen, agressie, driftbuien, verminderde concentratie en depressies zijn niet zelden het gevolg van de inname van suiker.

Natuurlijk hebben we ook suiker nodig. Bijvoorbeeld voor het goed functioneren van onze spieren. We krijgen echter voldoende suikers binnen als we volwaardig en gevarieerd eten. Denk bijvoorbeeld aan de suikers die in fruit zitten.

We krijgen over het algemeen dagelijks veel te veel suiker binnen. Soms zijn we ons daar wel degelijk van bewust. Kies je er bijvoorbeeld voor om je thee of koffie te drinken met suiker of om een koekje te pakken dan weet je dat je suikerconsumptie omhoog schiet. Echter er zit ook vaak suiker in producten waarvan je dat helemaal niet verwacht. Denk aan sauzen, potten groenten, verpakte vleeswaren en natuurlijk de bekende pakjes en zakjes.
Je zou voor de lol eens een tijdje de etiketten moeten lezen van de producten die je koopt. Echt hoor, je schrikt je rot….

Gelukkig zijn er ook vervangers voor suiker die redelijk oké zijn om te nuttigen. Wees hier wel voorzichtig mee want ook dit is suiker maar dan een minder schadelijk variant. 

IMG_3563

Honing
Rauwe of koud geslingerde (dus onderhitte) honing is de meest natuurlijke en de gezondste zoetmaker. Honing helpt je immuunsysteem te versterken en gaat schimmels, bacteriën en virussen tegen. Let wel op dat je de honing niet te sterk verhit want dan verliest deze zijn goede werking.
Gedroogd fruit
Denk aan bijvoorbeeld dadels, abrikozen en vijgen. Deze (vaak geweekt) kan je prima verwerken in allerlei baksels en drankjes. Let wel op dat de vruchten niet gesuikerd zijn want anders schiet je er natuurlijk nog niets mee op.
Agavesiroop
Agavesiroop is op zich een goede suikervervanger maar veel van deze siropen zijn sterk bewerkt waardoor alle mineralen en vitaminen verloren zijn gegaan. Als je toch voor agavesiroop kiest, neem dan de minst bewerkte. Deze is oa. te koop in de natuurwinkels.
Ahornsiroop
Ook hiervoor geldt dat je een goede en onbewerkte variant moet zien te bemachtigen. Dit lukt over het algemeen wat beter dan van de agavesiroop.
Ahornsiroop smaakt heerlijk karamel-achtig en bevat ijzer en calcium.
Kokosbloesemsuiker
Het grote voordeel van deze suikervervanger is dat het je bloedsuikerspiegel nauwelijks beïnvloedt. De smaak is ook karamel-achtig en het heeft natuurlijk de zelfde vaste vorm als tafelsuiker waardoor het in sommige gerechten echt als 1 op 1 vervanger gebruikt kan worden. Je kan het ook malen waardoor het poedersuiker wordt.

Bovenstaande suikervervangers heb ik stuk voor stuk in huis maar ik ben matig met het gebruik. Het is natuurlijk allemaal heel lekker maar het is niet echt nodig om dit dagelijks aan je menu toe te voegen!


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *