Etiketten lezen

Zoals jullie weten ben ik groot voorstander van alles zelf maken. Ik koop dan ook zo min mogelijk verpakte voedingsmiddelen in de winkel. Helaas ontkom ik er niet aan om zo nu en dan toch iets te kopen met een etiket erop. Simpelweg omdat er geen alternatief voor handen is of omdat ook ik wel eens voor “gemakkelijk” wil gaan.
Als ik dan een product met etiket koop, lees ik altijd het etiket aandachtig. Je kan daar heel veel informatie vanaf halen maar pas wel goed op. Er zijn veel producenten die zich wel aan de etiketteringsvoorschriften houden maar ons toch (proberen te) misleiden. 

Wat staat er zoal op een etiket?
De naam van het product.
Daar begint het al. Helaas komt de naam van een product niet altijd overeen met wat het daadwerkelijk is. Neem bijvoorbeeld vruchtenyoghurt. Oké, yoghurt is het maar de vruchten zijn vaak ver te zoeken…..
Datum van minimale houdbaarheid.
Het wil niet zeggen dat een product na deze datum direct bedorven is maar dat de kwaliteit en de smaak misschien zullen verminderen. Ik kijk zelf zeker wel altijd naar deze datum maar laat me vooral leiden door wat ik zie en ruik. 
De inhoud of hoeveelheid: het gewicht.

IMG_3609

Indien van toepassing staat ook het netto gewicht vermeld. Dit staat vooral op potten en blikken. Het is het gewicht van het product zonder het vocht.
De ingrediënten.
Het meest gebruikte ingrediënt moet als eerste worden vermeld en het minst gebruikte als laatste. 
Dit is de plek waar de fabrikant ons als consument het vaakst misleidt. Zo weten we intussen wel dat suiker niet goed voor ons is dus letten we extra goed op het etiket. Staat suiker voorop in het rijtje ingrediënten dan kunnen we het product beter niet kopen. Toch? Nou daar hebben de fabrikanten wat op bedacht. Op het etiket gebruiken ze gewoon meerdere benamingen voor suiker zodat het lijkt dat er bijna geen suiker in zit. Maar gaan we deze percentages bij elkaar optellen dan zit er in veel gevallen dus wel gewoon veel suiker in een product. 
Ook de e-nummers weten ze vaak te omzeilen. Ze kiezen ervoor om deze bij hun officiële naam te noemen en dan hebben velen van ons geen idee meer dat we deze ingrediënten maar beter kunnen vermijden.
Kortom: laat je niet in de maling nemen en lees de ingrediëntenlijst heel kritisch. Over het algemeen geldt: hoe minder ingrediënten en moeilijke namen, hoe veiliger het product. 
Allergenen.

IMG_3611

Dit spreekt voor zich, lijkt mij. Hebben jij een allergie of overgevoeligheid voor een bepaald product dan zal je automatisch het etiket uitpluizen om te voorkomen dat iets binnen krijgt waar je ziek van wordt.
Maar ook hiervoor geldt, het blijft opletten. Soms zitten er toch stoffen in een product waarvan je dat helemaal niet verwacht.
De voedingswaardetabel.

IMG_3610

Dit is een tabel waarop bijvoorbeeld staat vermeld hoeveel koolhydraten, vetten, eiwitten, energie, vezels, zout, vitaminen en mineralen het product bevat.
Dit is op zich nuttige informatie maar eigenlijk is het te summier om er echt veel mee te kunnen. Bijvoorbeeld: de ene vezel is beter voor je dan de andere en daar wordt niet echt onderscheid in gemaakt.

De conclusie van dit verhaal:
Lees zorgvuldig het etiket van het product dat je koopt. Laat je niet misleiden en gebruik je gezond verstand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *