Review “Empty the fridge” en winactie.

fullsizeoutput_b2b

Ik ben een groot tegenstander van voedselverspilling zoals jullie misschien wel weten. Daarom maak ik ook (bijna) altijd een weekmenu en plan ik mijn boodschappen strak. Toch voorkom ik niet dat er zo nu dan allemaal bakjes, potjes en zakjes in de koelkast staan met de meest uiteenlopende restjes.
Grrrrrr, wat er ook gebeurd, ik ga niets weggooien! Maar hoe dan?
Herken je dit dilemma? Dan is het boek “Empty the Fridge” van Jennifer Schleber echt iets voor jou!

fullsizeoutput_b25 

Jennifer is 5 jaar geleden een blog begonnen waar ze haar culinaire ei voor gezond en creatief koken en zo min mogelijk verspillen kwijt kan.
Haar favoriete manier van koken is de koelkast opentrekken en de inhoud creatief combineren tot een lekkere maaltijd. Natuurlijk kost het wat denkwerk om met overschotjes een volwaardige maaltijd te bereiden maar op deze manier draag je wel je kleine steentje bij om onze planeet wat langer te laten meegaan. En niet te vergeten, voor onze portemonnee is het natuurlijk ook een heel goed idee!

fullsizeoutput_b26

Het boek begint met een aantal tips tegen voedselverspilling en hoe je je koelkast het beste kan organiseren om je restjes zo goed en veilig mogelijk te bewaren. Vervolgens geeft Jennifer tips hoe je leftovers in kan vriezen.

fullsizeoutput_b27

In het boek staan meer dan 100 restjesrecepten onderverdeelt in soort voeding. Denk aan: groente, fruit, kruiden, vlees, vis enz.
Natuurlijk zal het niet altijd zo zijn dat jij precies de restjes in de koelkast hebt liggen die in het recept worden gebruikt maar de recepten zijn zo ontwikkeld dat je er altijd wel je eigen draai aan kan geven. Je kan de recepten dus een op een namaken maar ik zou ze vooral gebruiken ter inspiratie.

fullsizeoutput_b28

Kortom het is een heel leuk boek vol met tips en recepten om voedselverspilling tegen te gaan. Het leest heel gemakkelijk en er worden geen ingrediënten gebruikt die moeilijk verkrijgbaar zijn. De foto’s nodigen uit om enthousiast de keuken in te duiken en je koelkast eens goed leeg te eten.

fullsizeoutput_b29

Empty the Fridge winactie!

Wil jij ook inspiratie om nu eindelijk die restjes uit de koelkast wel eens op te maken? Dan heb ik wat leuks voor je! Ik mag namelijk 2 exemplaren van dit boek weggeven!! Ik geef een boek weg onder mijn volgers op Facebook en een op Instagram.

Wil je meedoen aan deze leuke winactie?
Kijk dan op mijn facebookpagina (hier) en/of op instagram (hier
Je kan meedoen tot en met zondag 26 maart 2017.
De winnaars worden op maandag 27 maart bekend gemaakt op Facebook en Instagram.

fullsizeoutput_b2a 


 

Onze darmen

Een goede conditie van onze darmen is van essentieel belang voor onze gezondheid.
Al het voedsel en drinken dat wij tot ons nemen, moet onze darmen passeren. Vooral in de dunne darm worden voedingsstoffen opgenomen en in de dikke darm worden water en de laatste nuttige stoffen aan onze voeding onttrokken. Wat verder in de dikke darm terecht komt, is eigenlijk afval en verdwijnt na enige tijd (als het goed is) vanzelf in de wc.

Helaas zijn er veel voedingsmiddelen waar onze darmen niet goed op reageren. Zo kennen we bijna allemaal wel iemand met glutenintolerantie maar ook zuivel wordt vaak slecht verdragen. Verder reageren onze darmen vaak niet goed op oa. suikers, alcohol, rood en bewerkt vlees.
Maar ook invloeden van buitenaf zoals roken, stress en weinig beweging zijn slecht voor onze darmen.

Als we onze darmen te veel op de proef stellen, kunnen er zwakke plekken in de darmwand ontstaan waardoor de verkeerde (giftige) voedingsstoffen in ons bloed terecht komen. Ons immuunsysteem moet dan ongewoon hard werken om deze stoffen te bestrijden wat kan leiden tot allerlei vervelende kwalen en ziektes. Symptomen van deze zogenaamde “lekkende darmen” zijn onder andere: allergische reacties, ontstekingen, fibromyalgie en depressies.

fullsizeoutput_b21

Om dit alles te voorkomen is het dus belangrijk dat we goed voor onze darmen zorgen en ze voorzien van goede voeding. Denk daarbij aan:
– vezels (vooral uit groene groente)
– gezonde darmbacteriën (pro-biotica)
– (gebroken) lijnzaad
– peulvruchten
– havermout
– chiazaad
En natuurlijk veel water!

Heel veel gezondheidsproblemen vinden hun oorsprong in onze darmen dus ik zou zeggen: leg ze maar goed in de watten!


 

Natuurlijke verzorgingsproducten

Dat natuurlijke voeding zonder toevoegingen goed voor ons is, is voor de meeste van ons niet meer echt een verrassing. 
Maar weten jullie dat we ook heel veel nare stofjes “binnen krijgen” door onze verzorgingsproducten?
Ongeveer 60 % van wat we smeren wordt door onze huid opgenomen. Je begrijpt dat het dus heel belangrijk is dat er geen schadelijke stoffen in onze verzorgingsproducten zitten. 

fullsizeoutput_b1a

Maar wat zijn nu precies schadelijke stoffen? Dat is best lastig want niet elke synthetische stof is ook daadwerkelijk schadelijk. 
Ik zelf let er altijd op dat er in mijn verzorgingsproducten zeker geen SLS, Parfum, Aluminium, Parabenen, BHA(E320), BHT(E321), Triclosan, Petroleum, Siloxanen en Phthlaten zit. Deze stoffen zijn onder andere kankerverwekkend, hormoonverstorend en kunnen voor irritaties en allergieën zorgen. Reden genoeg dus om deze stoffen niet op je huid te smeren. 

Een ander stofje wat je het beste maar kunt vermijden is Fluoride. Ik hoor je denken: “Ja maar, mijn tandarts zegt dat het tandbederf en dus gaatjes voorkomt!” Dat werd een tijdlang zeker gedacht maar intussen is er veel onderzoek dat aantoont dat er weinig relatie is tussen het gebruik van tandpasta met fluoride en minder gaatjes in de tanden. Helaas is er wel aangetoond dat er een relatie bestaat tussen fluoride en allerlei gezondheidsklachten. 
Fluoride zit ook minimaal in onze voeding. Deze hoeveelheden kunnen echter geen kwaad. Het wordt pas ernstig als we fluoride gaan toevoegen aan bijvoorbeeld tandpasta en mondwater. Deze vorm van fluoride is een afvalproduct van de aluminium- en kunstmestindustrie. Dit chemische stofje zit ook in gifstoffen als rattengif en zenuwgas…..
Sinds 2014 is fluoride dan ook bestempeld als een neurotoxine. Dat wil zeggen dat het onze hersenen en zenuwstelsel kan beschadigen. Sorry hoor, maar ik kan even geen goede reden bedenken waarom ik mijn tanden moet beschermen (als dat al echt zo is?) met een stofje dat mijn hersenen en zenuwen aantast. 

fullsizeoutput_b1b

De moraal van het verhaal dat je zojuist gelezen hebt, is dus: Kijk eens kritisch naar je verzorgingsproducten. Het beste zou zijn dat we alleen die producten gebruiken die we ook zonder problemen in onze mond zouden kunnen stoppen. Zo kan je zelf tandpasta en deodorant maken, beiden op basis van kokosolie. Maar ik snap dat dat misschien weer te ver gaat voor velen van ons. Lees in ieder geval de ingrediëntenlijst van een verzorgingsproduct aandachtig voordat je het koopt. Er staat op het internet heel veel informatie over dit onderwerp dus bereid je goed voor voordat je naar de winkel gaat. Ik gebruik meestal home-made verzorgingsproducten of die van Weleda. Helemaal voorkomen dat ik schadelijke stoffen “binnen krijg” kan natuurlijk niet (ik was mijn handen bijvoorbeeld ook wel eens ergens anders dan thuis) maar ik hoop op deze manier de schade zo veel mogelijk te beperken!


 

 

Info-avond “Gezonde Voeding”

Op dinsdag 28 maart organiseert Food for Balance een info-avond over Gezonde Voeding.

Wat houdt deze info-avond precies in?
Ik vertel je om te beginnen in het kort mijn verhaal. Waarom en hoe ik het roer omgegooid heb en wat mij dat heeft gebracht.
Ik ga je ook van alles vertellen over gezonde voeding. Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk voor je. Wat zou je dan precies moeten eten. En wat kan je beter laten staan. Waar moet je op letten tijdens het doen van de boodschappen.
Hoe kan je er voor zorgen dat een gezond voedingspatroon ook in jouw leven past.
Wat eet je bijvoorbeeld als je niet thuis bent.
Dit is een kleine greep uit de onderwerpen die tijdens deze avond besproken worden.
De info-avond is gewoon bij mij thuis aan de eettafel. Gezellig huiselijk en als er vragen zijn over “mijn voeding en keuken” dan kan ik je dus gelijk van alles laten zien als dat zo uitkomt.
Ook zal ik een demonstratie geven hoe je een “oerbrood” (schrik niet: dit is een voedzaam en gezond alternatief voor de doorsnee boterham) maakt. Je krijgt het recept uiteraard mee naar huis zodat je het thuis ook kan maken.
Natuurlijk zorg ik voor thee/koffie met een home-made lekkernij.
Kom jij ook gezellig? Ik houd de groep klein, dus er is plek voor maximaal 10 personen.
Wanneer: Dinsdag 28 maart van 20:00 tot ca. 22:00 uur
Kosten: € 17,50 per persoon
Waar: Pastoor Verbakelstraat 17 in Budel-Schoot
Wil jij je aanmelden, stuur dan een mail naar info@foodforbalance.nl.
Je aanwezigheid is gegarandeerd zodra je betaald hebt.
De avond zal niet door gaan als er minder dan 5 deelnemers zijn. In dat geval krijg je dat 4 dagen van te voren te horen en stort ik het reeds overgemaakte bedrag natuurlijk meteen naar je terug.
Mocht je niet kunnen op deze dag, geef dan even aan als je het wel leuk vindt om een keer te komen dan kan ik wellicht rekening houden met je wensen als ik een nieuwe info-avond plan.
Of kan je misschien zelf een groep van minimaal 5 en maximaal 10 personen samenstellen en vind je het leuk om met deze personen een info-avond bij te wonen. Dat kan ook hoor! Dan plannen we in overleg een datum en ben je dus die avond alleen met bekenden. (Denk aan vrienden/vriendinnen, familie, buurtgenoten, collega’s enz)
Ik hoop je binnenkort op een van de info-avonden te kunnen verwelkomen.

Nog even een belangrijke mededeling om misverstanden te voorkomen.
Op deze info-avond ga ik niet uitgebreid in op ziektes en specifieke gezondheidsklachten. Heb je hierover vragen of heb je hulp nodig dan kan dat natuurlijk altijd maar het is wenselijker om dat te doen tijdens een persoonlijk consult.