Onze darmen

Een goede conditie van onze darmen is van essentieel belang voor onze gezondheid.
Al het voedsel en drinken dat wij tot ons nemen, moet onze darmen passeren. Vooral in de dunne darm worden voedingsstoffen opgenomen en in de dikke darm worden water en de laatste nuttige stoffen aan onze voeding onttrokken. Wat verder in de dikke darm terecht komt, is eigenlijk afval en verdwijnt na enige tijd (als het goed is) vanzelf in de wc.

Helaas zijn er veel voedingsmiddelen waar onze darmen niet goed op reageren. Zo kennen we bijna allemaal wel iemand met glutenintolerantie maar ook zuivel wordt vaak slecht verdragen. Verder reageren onze darmen vaak niet goed op oa. suikers, alcohol, rood en bewerkt vlees.
Maar ook invloeden van buitenaf zoals roken, stress en weinig beweging zijn slecht voor onze darmen.

Als we onze darmen te veel op de proef stellen, kunnen er zwakke plekken in de darmwand ontstaan waardoor de verkeerde (giftige) voedingsstoffen in ons bloed terecht komen. Ons immuunsysteem moet dan ongewoon hard werken om deze stoffen te bestrijden wat kan leiden tot allerlei vervelende kwalen en ziektes. Symptomen van deze zogenaamde “lekkende darmen” zijn onder andere: allergische reacties, ontstekingen, fibromyalgie en depressies.

fullsizeoutput_b21

Om dit alles te voorkomen is het dus belangrijk dat we goed voor onze darmen zorgen en ze voorzien van goede voeding. Denk daarbij aan:
– vezels (vooral uit groene groente)
– gezonde darmbacteriën (pro-biotica)
– (gebroken) lijnzaad
– peulvruchten
– havermout
– chiazaad
En natuurlijk veel water!

Heel veel gezondheidsproblemen vinden hun oorsprong in onze darmen dus ik zou zeggen: leg ze maar goed in de watten!


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *