Koolhydraten en diabetes

Tegenwoordig eten we in onze westerse wereld veel te veel koolhydraten. Daardoor schommelt onze bloedsuikerspiegel enorm. Gelukkig hebben niet alle koolhydraten een slechte invloed op onze bloedsuikerspiegel maar die het wel hebben, eten we juist erg veel. Denk aan brood, pasta, aardappelen, frisdrank, sap, koekjes, snoepjes enz.

IMG_3895

Als onze bloedsuikerspiegel omhoog gaat, moet ons lichaam insuline aanmaken. Als dit niet of onvoldoende gebeurt, is er sprake van diabetes. Wanneer diabetici (slechte) koolhydraten eten, kan hun bloedsuiker stijgen naar gevaarlijke hoogte tenzij er medicatie wordt toegediend.

Voor diabetici is het dus van groot belang dat ze hun bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk houden. Hierbij kan een goed uitgebalanceerd voedingspatroon een uitkomst bieden. Daarnaast zijn er ook nog andere factoren die van belang zijn. Zoals goede nachtrust, regelmatig bewegen en stress vermijden.

Intussen is bewezen dat een aangepast voedingspatroon diabetes aanzienlijk kan verminderen. Ik veel gevallen kan de hoeveelheid medicatie drastisch naar beneden of zelfs helemaal achterwege gelaten worden.

IMG_3896

Heb jij last van bloedsuikerschommelingen of heb je diabetes? En zou je een verbetering door een aangepast voedingspatroon een kans willen geven?

Ik kan je helpen!
Ik geef je informatie, tips en recepten zodat je je nieuwe voedingspatroon makkelijk in je dagelijks leven kan integreren.

Gebruik jij diabetesmedicatie ga dan nooit zonder je arts op de hoogte te stellen je voedingspatroon drastisch wijzigen. De kans dat je hoeveelheid medicatie aangepast moet worden is dan namelijk zeer groot dus daar moet goede controle op zijn.


Eetdagboek

Eetdagboeken, ik ben er dol op! Lekker ongegeneerd bij een ander kijken wat er allemaal op een dag gegeten en gedronken wordt.
Maar hé, als ik dat bij een ander doe dan moet ik natuurlijk ook met de billen bloot. Zo is hier dan mijn eerste eetdagboek en het zou zomaar kunnen dat er nog meer gaan volgen. 
Oh ja, en denk nou niet dat ik speciaal voor deze dag dingen gelaten heb of juist niet. Nee, dit is wat het was! Deze dag kan als geslaagd de boeken in maar het gaat ook heus wel eens een dag minder hoor. Als dat gebeurd dan zal ik het zeker ook gewoon vermelden een volgende keer.

Direct na het opstaan drink ik altijd 1 of 2 glazen water. Vaak met citroensap maar daar had ik van morgen even geen zin in. Puur water dus! Daarna ruim ik altijd de vaatwasser leeg en rommel ik nog wat in de keuken. En dan na een klein half uurtje maak ik mijn ontbijt.

fullsizeoutput_b48

Tweede Paasdag had ik haverpannenkoeken gebakken en daar waren er nog een paar van over. Ik had dus een makkie! Lekker beleggen met een beetje notenpasta, banaantje, gojibessen en kokosrasp. Kop thee erbij en genieten maar!

fullsizeoutput_b4a

Voor de lunch kon ik alweer een graai uit de koelkast doen want er lag ook nog een gekookt eitje, een paar plakjes rauwe ham en verder heel veel groente. Dus de salade was zo gemaakt. Oh ja, ik dronk er een glas water bij.

Tot zover verliep de dag prima maar dat verrekte 4-uur-momentje. Dat blijft toch een dingetje…. ik krijg dan zoveel trek in iets lekkers. Nee, ik heb geen honger en nee, ik voel me niet flauw of bibberig maar ik wil gewoon iets lekkers! 

fullsizeoutput_b47

Ik kon de schade deze keer beperken tot een stukje extra pure chocolade bij de thee maar dat is ook wel eens anders hoor… Het is zo moeilijk om na 1 stukje te stoppen. Gelukkig had ik afleiding en dat werkt bij mij altijd perfect. 

IMG_3855

Als avondeten stond er lasagne van courgette op het menu. En dat is me toch gruwelijk lekker! Tomatensausje maken met wat gehakt erdoor. Courgette in dunne lange plakken schaven met de kaasschaaf en bouwen maar. Laagje saus, laagje courgette plakken, laagje saus, laagje mozzarella plakjes en dan weer een laagje courgette enz. Een klein half uurtje in de oven en je hebt een heerlijke lasagne zonder die naar niets smakende gele vellen geraffineerde tarwe. Ik word hier zo blij van!

’s Avonds dronk ik nog een kom thee en verder over de gehele dag nog een aantal glazen water.
Best een prima dagje zo!


Slaapproblemen

Het is heel belangrijk dat we goed en voldoende slapen. Het is namelijk van groot belang dat we onze lichaam genoeg tijd geven om op te laden. Een slechte nachtrust kan veel klachten veroorzaken zoals gebrek aan energie, concentratieverlies, rusteloosheid, hoofdpijn, prikkelbaarheid en depressieve gevoelens. Ook kan er door een slechte nachtrust een disbalans van de hormonen ontstaan.

IMG_3851

De uren voor middernacht zijn de meest gezonde slaapuren. Doorslapen en dan ’s ochtends uit jezelf wakker worden, is een teken van een gezond slaapritme. De hormoonachtige stof melatonine zorgt dat we in slaap komen en goed doorslapen. Deze stof is ook een sterke antioxidant en werkt dus beschermend tegen onder andere kanker.
Melatonine wordt in onze darmen en hersenen gemaakt van serotonine.

Stoffen die het melatonine gehalte verlagen zijn verschillende soorten medicijnen (waaronder aspirine, bètablokkers, slaappillen, valium en antidepressiva), alcohol, cafeïne en nicotine.

fullsizeoutput_b3e

Bij slaapklachten is er sprake van een gebrek aan onder andere vitaminen B, calcium, magnesium, zink en tryptofaan (de voorloper van serotonine).

Heb jij slaapproblemen en weet je niet meer wat je er aan moet doen? Wil je echt niet aan de slaappillen (deze bestrijden namelijk alleen maar de symptomen en maken je niet echt beter) of wil je nu eindelijk weleens van die pillen af?
Ik kan je helpen! Maak een afspraak en dan gaan we samen aan de slag. Ik geef je een uitgebreid voedingsadvies met allerlei recepten en tips zodat dit nieuwe eetpatroon ook echt haalbaar voor je is.
Kijk voor meer info bij de tabbladen “Advies” en “Tarieven”.