Slaapproblemen

Het is heel belangrijk dat we goed en voldoende slapen. Het is namelijk van groot belang dat we onze lichaam genoeg tijd geven om op te laden. Een slechte nachtrust kan veel klachten veroorzaken zoals gebrek aan energie, concentratieverlies, rusteloosheid, hoofdpijn, prikkelbaarheid en depressieve gevoelens. Ook kan er door een slechte nachtrust een disbalans van de hormonen ontstaan.

IMG_3851

De uren voor middernacht zijn de meest gezonde slaapuren. Doorslapen en dan ’s ochtends uit jezelf wakker worden, is een teken van een gezond slaapritme. De hormoonachtige stof melatonine zorgt dat we in slaap komen en goed doorslapen. Deze stof is ook een sterke antioxidant en werkt dus beschermend tegen onder andere kanker.
Melatonine wordt in onze darmen en hersenen gemaakt van serotonine.

Stoffen die het melatonine gehalte verlagen zijn verschillende soorten medicijnen (waaronder aspirine, bètablokkers, slaappillen, valium en antidepressiva), alcohol, cafeïne en nicotine.

fullsizeoutput_b3e

Bij slaapklachten is er sprake van een gebrek aan onder andere vitaminen B, calcium, magnesium, zink en tryptofaan (de voorloper van serotonine).

Heb jij slaapproblemen en weet je niet meer wat je er aan moet doen? Wil je echt niet aan de slaappillen (deze bestrijden namelijk alleen maar de symptomen en maken je niet echt beter) of wil je nu eindelijk weleens van die pillen af?
Ik kan je helpen! Maak een afspraak en dan gaan we samen aan de slag. Ik geef je een uitgebreid voedingsadvies met allerlei recepten en tips zodat dit nieuwe eetpatroon ook echt haalbaar voor je is.
Kijk voor meer info bij de tabbladen “Advies” en “Tarieven”.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *