Eetdagboek

Ik merk dat jullie het leuk vinden als ik hier vermeld wat ik zoal eet dus heb ik weer een eetdagboek bijgehouden. Deze keer is het van een zondag. De weekenden en dan vooral de zondag is meestal toch net een beetje anders. We staan vaak wat later op waardoor we laat ontbijten en de lunch overslaan. Maar daarvoor in de plaats komt dan een flinke snack-aanval….. Gelukkig kan dat ook op een redelijk gezonde manier zoals je hier kan zien.

IMG_3977

Mijn late ontbijt bestond uit een gekookt eitje met een beetje zeekraal. Die combi is echt heerlijk!
Verder at ik een kwart meloen met een beetje kokosyoghurt en home-made Paleo granola.

IMG_3982

Ja, jullie zien het goed. Dit is een foto van prachtige gevulde broden! “Uhh, maar jij eet toch (bijna) geen brood?” Klopt! Wij waren ’s middags naar de FeelGood Market in Eindhoven gegaan en daar stond een kraam met al dit lekkers. Oké, ik geef eerlijk toe: het water liep me in de mond. En het rook zo heerlijk! Maar we hebben alles netjes laten liggen en we zijn gewoon door gelopen.

fullsizeoutput_b67

Eenmaal thuis gekomen hadden we toch wel trek dus ben ik de koelkast ingedoken en heb ik wat snacks op tafel getoverd. Heerlijk in het zonnetje genieten van lekkere hapjes, wat wil een mens nog meer.

IMG_3986

Mijn dag kon helemaal niet meer stuk toen manlief aanbood het avondeten te verzorgen. Ik moet zeggen, ik sta heel graag in de keuken maar ik vind het ook super als er voor mij gekookt wordt.
We hadden een recept van Pascale Naessens op de planning staan: gehaktballen met heel veel groente en een salade. Jammie, het was weer smullen.

IMG_3988

’s Avonds kon ik mijn snaaizin niet onderdrukken en heb ik een plakje bananencake bij de thee genomen.

Het was dan misschien niet de meest gezonde dag maar voor een zondag vind ik het helemaal prima. En ik heb er van genoten en dat is tenslotte ook heel belangrijk!


 

Meal preppen

Een opmerking die ik heel vaak hoor als we het hebben over gezond eten is: “Ik heb helemaal geen tijd om zo veel in de keuken te staan!”
Laat dit nu een heel groot misverstand zijn. Natuurlijk is het bereiden van gezonde maaltijden meer werk dan een maaltijd bestellen of iets kant en klaars kopen in de supermarkt. En ook een boterham smeren in plaats van een uitgebreide maaltijdsalade maken is minder werk. Maar overal (nou ja, bijna dan) is een oplossing voor!
Waar ik groot fan van ben, is meal preppen. Of vrij vertaald in het Nederlands: maaltijden voorbereiden.

IMG_1566

Als je op youtube zoekt op meal preppen dan kom je filmpjes tegen met de meest fanatieke preppers maar ikzelf ben geen voorstander om op 1 dag al mijn maaltijden voor die week te maken en deze te bewaren in de koelkast en/of vriezer.

Maar een minder extreme vorm van preppen kan  echt al ontzettend veel voordelen opleveren.
1. Het is veel gezonder. Bij lekkere trek of weinig tijd heb je namelijk altijd wat gezonds voor het grijpen.
2. Het bespaart geld. Door goed voorbereid op pad te gaan bijvoorbeeld hoef je niets te kopen onderweg of op je werk. En je kan je inkopen veel beter plannen waardoor je (bijna) niets hoeft weg te gooien.
3. Het bespaart tijd.
Je kan bijvoorbeeld 1 dag in de week alle tussendoortjes maken. Denk aan: snackballetjes, repen, bananencake, crackers enz. Dit is altijd wel een paar dagen te bewaren en anders stop je een deel in de vriezer. Zo kan je heel de week op een verantwoorde manier snacken.
Oh ja, en vergeet dan ook niet de overrijpe bananen in stukjes te snijden en in te vriezen voor een overheerlijk ijsje!

IMG_3097

Een grote pan soep koken en die in porties invriezen is eveneens een top idee! Of granola maken voor een ontbijtje later in de week.

Als je met het avondeten bezig bent, kan je gelijk je ontbijt voor de volgende ochtend klaarzetten. Bijvoorbeeld overnight oats of chiapudding. 
Je kan een paar eitjes koken om de volgende dag als tussendoortje te nemen of om je salade mee op te leuken.
Ook kan je wat extra koken voor de lunch de volgende dag. Geroosterde groente zijn bijvoorbeeld heerlijk door je salade van morgen.
En wat dacht je van quinoa en/of linzen koken voor meerdere dagen. 

Zoals jullie kunnen lezen: ik ben een groot voorstander van een goede planning en voorbereiding.
Wat wel heel belangrijk is dat je van te voren goed bedenkt wat je allemaal wilt gaan maken en daar ook de ingrediënten voor in huis haalt.
Het is dus gewoon een kwestie van slim met je tijd omgaan. Gezond eten is heus niet zo moeilijk als je het maar goed aanpakt!


 

Cholesterol

Cholesterol…….als er op een feestje, verjaardag of ander gezellig samenzijn gepraat wordt over onze gezondheid, komen we al snel op het cholesterol. Ik heb werkelijk het idee dat cholesterolverlagers tegenwoordig worden uitgedeeld alsof het snoepjes zijn. Mijn god: wie slikt ze niet?
De vraag is: is dat eigenlijk wel nodig?
Het antwoord is in de meeste gevallen NEE!

Om te weten wat ik bedoel, zal ik eerst in het kort uitleggen wat cholesterol nu precies is.
Cholesterol is aanwezig in ons bloed en vormt de basis voor onze celwanden, gal, hormonen en vitamine D. Cholesterol is bijvoorbeeld heel belangrijk voor ons geheugen.
Cholesterol wordt door ons lichaam (voornamelijk door de lever) aangemaakt. Maar een klein deel (ongeveer 2 %) komt uit voeding.

Zoals we bijna allemaal wel weten praten we meestal over twee cholesterolwaarden: HDL en LDL.
HDL is een eiwit dat de vetten van de darmen naar de lever transporteert en LDL vervoert de in de lever aangemaakte cholesterol naar alle lichaamscellen. Er is dus geen goed of fout cholesterol want we hebben het beiden nodig!

IMG_2121

Als onze aderen beschadigd zijn door ontstekingen dan maakt ons lichaam extra cholesterol aan omdat dit helpt bij de reparatie van de aderen. Dus ja, hart- en vaatziekten hebben een link met een verhoogd cholesterol maar het cholesterol is niet de veroorzaker maar de heler! Willen we er voor zorgen dat ons cholesterol naar beneden gaat dan moeten we er dus voor zorgen dat onze aderen in een betere conditie zijn.

Ook hier is de boodschap weer: Eet gezond en gevarieerd, drink voldoende water en zorg voor voldoende beweging en ontspanning.

Voeding waar je lichaam (en aderen) heel blij van wordt en derhalve je cholesterol zal verlagen, is onder andere:
– groente
– noten, zaden en pitten 
– vette vis
– olijfolie (niet verwarmen)
– eieren
– haver


 

Verse kruiden

Kruiden worden gebruikt om de geur en de smaak van gerechten te verbeteren. Tenminste daar gebruiken de meeste van ons kruiden voor. Maar weet je dat kruiden ook een belangrijke rol in onze gezondheid kunnen spelen?

IMG_3913

De geneeskrachtige werking van kruiden helpt de gezondheid te behouden en te bevorderen. Zo hebben kruiden invloed op de werking van onze organen en ondersteunen daarmee de lichaamsfuncties. Het is zelfs zo (heb ik me laten vertellen, ik was er zelf niet bij!) dat kruiden oorspronkelijk gebruikt werden als geneesmiddel en pas later voor het op smaak brengen van ons eten.

Het is belangrijk om verse kruiden zo snel mogelijk te gebruiken om de geur en smaak het best tot hun recht te laten komen. Gedroogde kruiden verliezen voor een deel van hun werking en de kans op schimmelvorming is aanwezig als de kruiden niet goed gedroogd zijn of bewaard worden.

IMG_3911

Verse kruiden (zoals munt, oregano, basilicum en rozemarijn) bevatten fytonutriënten die de groei van tumoren vertragen. Ook bevatten ze antioxidanten en gaan ze infecties tegen.
Enkele gezondheidsvoordelen van verse kruiden:
Bieslook – werkt ontstekingsremmend en ontsmettend
Citroenmelisse – verzacht keelpijn, werkt kalmerend en slaapverwekkend
Dille – werkt kalmerend en afwerend tegen schimmels
Kervel – werkt bloedzuiverend
Koriander – werkt ontstekingsremmend
Munt – werkt verzachtend voor de maag en is ontstekingsremmend
Oregano – remt ontstekingen en heeft een sterke antioxidantfunctie
Peterselie – is een antioxidant en is vochtafdrijvend
Rozemarijn – remt ontstekingen en zenuwpijnen, werkt ontsmettend, vochtafdrijvend en energiegevend
Tijm – wekt de eetlust op en bevordert de spijsvertering

IMG_3910

Ik zou dus zeggen: koop (en gebruik) regelmatig verse kruiden! Het liefst nog ongesneden, bijvoorbeeld in een potje. Helaas valt het niet mee om de plantjes in deze potjes lang goed te houden…. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar zelf kruiden zaaien/kweken in de tuin of in potten op je terras of balkon.