Meal preppen

Een opmerking die ik heel vaak hoor als we het hebben over gezond eten is: “Ik heb helemaal geen tijd om zo veel in de keuken te staan!”
Laat dit nu een heel groot misverstand zijn. Natuurlijk is het bereiden van gezonde maaltijden meer werk dan een maaltijd bestellen of iets kant en klaars kopen in de supermarkt. En ook een boterham smeren in plaats van een uitgebreide maaltijdsalade maken is minder werk. Maar overal (nou ja, bijna dan) is een oplossing voor!
Waar ik groot fan van ben, is meal preppen. Of vrij vertaald in het Nederlands: maaltijden voorbereiden.

IMG_1566

Als je op youtube zoekt op meal preppen dan kom je filmpjes tegen met de meest fanatieke preppers maar ikzelf ben geen voorstander om op 1 dag al mijn maaltijden voor die week te maken en deze te bewaren in de koelkast en/of vriezer.

Maar een minder extreme vorm van preppen kan  echt al ontzettend veel voordelen opleveren.
1. Het is veel gezonder. Bij lekkere trek of weinig tijd heb je namelijk altijd wat gezonds voor het grijpen.
2. Het bespaart geld. Door goed voorbereid op pad te gaan bijvoorbeeld hoef je niets te kopen onderweg of op je werk. En je kan je inkopen veel beter plannen waardoor je (bijna) niets hoeft weg te gooien.
3. Het bespaart tijd.
Je kan bijvoorbeeld 1 dag in de week alle tussendoortjes maken. Denk aan: snackballetjes, repen, bananencake, crackers enz. Dit is altijd wel een paar dagen te bewaren en anders stop je een deel in de vriezer. Zo kan je heel de week op een verantwoorde manier snacken.
Oh ja, en vergeet dan ook niet de overrijpe bananen in stukjes te snijden en in te vriezen voor een overheerlijk ijsje!

IMG_3097

Een grote pan soep koken en die in porties invriezen is eveneens een top idee! Of granola maken voor een ontbijtje later in de week.

Als je met het avondeten bezig bent, kan je gelijk je ontbijt voor de volgende ochtend klaarzetten. Bijvoorbeeld overnight oats of chiapudding. 
Je kan een paar eitjes koken om de volgende dag als tussendoortje te nemen of om je salade mee op te leuken.
Ook kan je wat extra koken voor de lunch de volgende dag. Geroosterde groente zijn bijvoorbeeld heerlijk door je salade van morgen.
En wat dacht je van quinoa en/of linzen koken voor meerdere dagen. 

Zoals jullie kunnen lezen: ik ben een groot voorstander van een goede planning en voorbereiding.
Wat wel heel belangrijk is dat je van te voren goed bedenkt wat je allemaal wilt gaan maken en daar ook de ingrediënten voor in huis haalt.
Het is dus gewoon een kwestie van slim met je tijd omgaan. Gezond eten is heus niet zo moeilijk als je het maar goed aanpakt!


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *