— BLOG —

Back on track

Ik heb groot nieuws!
Vooral voor degene die denken dat ik altijd voor 100% gezond bezig ben……want……….helaas, dat is niet zo…………

IMG_4857

Neem nou december: ik begin vol goede moed aan deze feestelijke maand. Nee, ik laat me niet verleiden door allerlei lekkers en ik blijf goed in beweging, beloofd! Maar de waarheid is totaal anders. Natuurlijk loop ik regelmatig mijn rondje, fiets ik even naar het dorp of rommel ik wat in de tuin. Maar hé, het weer nodigt niet uit om naar buiten te gaan en binnen brandt het kacheltje zo fijn…….

IMG_4812

En met mijn voeding loopt het ongeveer net zo. 
Ik kan goed van de chocoladeletters, kransjes en kerstbrood afblijven maar toch sluipen er nare gewoontes in. Als ontbijt neem ik een crackertje met geitenkaas. Lekker hoor maar waar is de groente die ik eigenlijk bij elke maaltijd wil nuttigen. We zijn laat opgestaan en hebben ook laat ontbeten dus slaan we de lunch maar over. Het gevolg: om 16.00 uur krijg ik me toch een trek! Er ligt komkommer en wortel in de koelkast maar ja…….een (kikkererwten) chippie is eigenlijk ook wel lekker of zal ik toch maar weer voor een stukje kaas gaan? En als ik dan toch bezig ben, dan neem ik er ook maar een lekker portje bij.
Oh ja, en die ellendige oliebollen daar kan ik echt niet vanaf blijven. Ze waren weliswaar zelf gebakken en gemaakt van speltbloem maar toch…….gezond is anders.

fullsizeoutput_c03

Zoals je kunt lezen zijn het geen schokkende en onoverkomelijke dingen maar ik ben altijd zo bang dat het van kwaad tot erger gaat. 
En daar komt nog bij dat ik het echt aan mijn lichaam voel. Ik slaap minder goed en wordt niet echt uitgerust wakker, mijn stoelgang wordt onrustig en mijn broekriem zit te strak!

Conclusie: het is weer tijd om terug te gaan naar de basis!
Die basis is natuurlijk voor iedereen anders. Maar voor mij betekent dat:
– 3 maaltijden per dag
– 3 keer per dag groente eten
– geen alcohol
– 8 glazen water per dag drinken
– geen snelle koolhydraten, geraffineerde suiker en zuivel (oké, op een klein beetje kaas na) 
En het allerbelangrijkste dat mij goed back on track houdt:
– EEN WEEKMENU PLANNEN

IMG_4874

Zoals ik al eerder met jullie deelde: ik zweer daarbij!
Het is zo relax als je niet 3 keer per dag moet bedenken wat voor jou op dat moment het beste is om te eten. En wat denk je van de boodschappen. Die doe je gewoon in 1 keer voor heel de week. Dat bespaart veel tijd en geld.
Natuurlijk moet je er even voor gaan zitten om een weekmenu in elkaar de draaien maar dan heb je er de rest van de week geen omkijken meer naar. Ideaal!

Ik zit nu alweer 4 dagen op het goede spoor en ik voel het meteen. Mijn lijf is weer blij met me en mijn hoofd is weer heerlijk opgeruimd. I love it!


 

Review “Zot van de Noordzee”

fullsizeoutput_bc1

Als ik heel eerlijk ben, had ik nog nooit van Jan Kegels gehoord.
Maar al op bladzijde 9 van het boek “Zot van de Noordzee” las ik dat we iets heel belangrijks gemeen hebben: Onze liefde voor kibbeling! Je weet wel die heerlijke krokant gebakken stukjes witvis meestal geserveerd met een frisse tartaarsaus.
Als klein kind was Jan al geïntrigeerd door alles wat met de Noordzee te maken heeft en nu verkoopt hij zijn geliefde kibbeling en nog veel meer lekkers uit de Noordzee vanuit foodtrucks in heel België en Nederland. En nu is er dan ook een boek vol met recepten, leuke weetjes en inspirerende vissersverhalen.

fullsizeoutput_bc5

Het is heel leuk en interessant om de verhalen van de vissers te lezen. Hoe zwaar hun beroep is en hoe veel veranderingen er zich in de loop van de jaren hebben voorgedaan.

In het boek staat onder andere beschreven waarom vis zo goed voor je is en waarom je het dus regelmatig op het menu zou moeten zetten.
Ook lees je er hoe je verse vis kan herkennen en hoe je vis het beste kan bewaren.
Verder staat er van 26 vissoorten beschreven wat de kenmerken zijn, hoe ze leven en groeien en in welk seizoen je ze het beste kunt eten.

fullsizeoutput_bc0

De recepten staan gebundeld per seizoen.
Wat meteen opvalt als je het boek even doorbladerd, is dat de recepten erg “puur” zijn. Er wordt gebruik gemaakt van eenvoudige ingrediënten die je op elke hoek van de straat kunt kopen maar door de juiste combinaties zijn het prachtige recepten en loopt het water je in de mond als je naar de foto’s kijkt.

fullsizeoutput_bc4

Het is jammer dat ik in Oost Brabant woon en het niet eenvoudig is om hier aan goede verse vis te komen. Maar ik ga zeer binnenkort zeker een aantal recepten uit dit prachtige boek maken. En tot die tijd vermaak ik me met de prachtige verhalen van de vissers en verdiep ik me in informatie over de verschillende soorten Noordzeevis die in dit boek beschreven staan!

fullsizeoutput_bc2


 

 

 

Clean fifteen en Dirty dozen

Dat onze groente en fruit vaak vol zit met allerlei schadelijke stoffen (zoals pesticiden) dat weten we wel.
Als je deze stoffen wil vermijden, is het verstandig om voor biologisch groente en fruit te kiezen. Helaas is dat niet altijd voorhanden of is ons budget niet toereikend om alles biologisch te kopen.

Gelukkig is er ook groente en fruit dat je zonder al te veel nadelige gevolgen heel goed niet biologisch kan eten.

IMG_4478

Zo worden er elk jaar lijsten opgesteld met de 15 schoonste groente en fruit soorten en de 13 meest vervuilde soorten. Je kunt hier alles over lezen op “EWG’s shopper guide to pesticiden in produce”.

Clean fifteen:
1. Mais
2. Avocado
3. Ananas
4. Kool
5. Uien
6. Erwten
7. Papaja
8. Asperges
9. Mango
10. Aubergine
11. Honing meloen
12. Kiwi
13. Cantaloupe
14. Bloemkool
15. Grapefruit

Dirty dozen:
1. Aardbeien
2. Spinazie
3. Nectarine
4. Appels
5. Perziken
6. Peren
7. Kersen
8. Druiven
9. Selderij
10. Tomaten
11. Zoete paprika
12. Aardappelen
13. Komkommer

Over het algemeen is groente en fruit dat uit Nederland afkomstig is ook  minder bespoten dan de buitenlandse producten.
Als je dus rekening houdt met de bovenstaande lijstjes en het land van herkomst dan ben je al een aardig stukje op weg naar een “schonere” maaltijd!


 

Eetdagboek

Vorige week heb ik weer een dag bijgehouden wat ik allemaal heb gegeten.
Het was een behoorlijk drukke dag en ik was veel buiten de deur vandaar dat mijn tussendoortjes overdag er bij in zijn geschoten. Gelukkig had ik wel heel de dag een waterfles bij de hand zodat ik voldoende heb kunnen drinken.

Ik begon de dag zoals altijd met 2 glazen (soms maar eentje trouwens) water. Na een nacht slapen is het heel belangrijk om ’s morgens je vocht goed aan te vullen.

IMG_4433

Mijn ontbijt bestond uit een heerlijke groene smoothie. Ik blijf dat zo verdraaid lekker vinden! Er zat in: een flinke hand veldsla, 1 banaan, een hand bevroren mango, 1 theelepel maca poeder, 1 eetlepel hennepzaad en 1 theelepel spirulina.

IMG_4436

Na het ontbijt vertrok ik voor een zakelijke bespreking naar Weert waar er rond het middaguur een heerlijke lunch voor mijn neus werd neergezet. Altijd fijn en gezellig als je mee kunt/mag eten! En het was ook nog eens helemaal mijn kostje. Heel veel groente verwerkt in een heerlijke omelet met een klein beetje kaas erop en geroosterde pijnboompitjes. Voor de frissigheid nog wat stukjes komkommer (uit eigen tuin) erbij dus het was een prima voedzame maaltijd.

IMG_4439

’s Middags was ik ook veel onderweg zodat ik pas laat aan mijn avondmaaltje kon beginnen maar ik moest en zou nu toch eindelijk eens linzenburgers gaan maken. Zo gezegd, zo gedaan. En deze zijn me toch een partij lekker! Je kunt het recept vinden op de site van Lisagoesvegan. Ik heb er gelijk wat extra gemaakt om in te vriezen alleen hebben ze de vriezer nooit gehaald…zelfs mijn man vond ze heerlijk!

fullsizeoutput_bb2

Toen ik ’s avonds eindelijk op de bank plofte had ik toch zo een onbedwingbare zin in zoet dat ik echt perse iets wilde. Na een kastinspectie waar niet veel gezond en zoets te vinden was, ben ik maar voor een paar druiven gegaan. 

Door de dag heen heb ik thee en heel veel water gedronken. Normaal is goed drinken toch wel mijn zwakke plek maar deze dag ging het wel prima.

Al met al een goede dag!


Waarom biologische voeding?

Als natuurvoedingsdeskundige ben ik vanzelfsprekend een groot voorstander van biologisch voeding. Het liefst zou ik 100% biologisch eten maar in de praktijk is dat voor mij niet haalbaar. Het aanbod hier in mijn woonomgeving is niet zo heel groot en om nu voor elk wissewasje in de auto te springen naar een biologische supermarkt, gaat me echt te ver. Ik doe wel zo veel mogelijk boodschappen in Eindhoven bij de EkoPlaza en op de biologisch markt. Hier ga ik ongeveer 1 keer per 2 weken naar toe maar tussendoor moet ik natuurlijk mijn voorraad wel eens aanvullen. Deze boodschappen doe ik in de reguliere supermarkt en kies daar ook zo veel mogelijk voor biologische producten. Maar soms is dat er gewoon niet of als je buiten de deur eet, heb je het natuurlijk ook niet altijd voor het zeggen. Helaas maar daar ga ik dan maar niet al te spastisch mee om. 

IMG_1283

Let trouwens op:  het stempel biologisch wil absoluut niet zeggen dat een product ook gezond is. Het kan nog steeds mega veel suiker, zout of andere voedingsstoffen bevatten die echt niet goed voor je zijn. Lees dus ook van biologische producten de etiketten goed!

Maar waarom eet ik nu het liefst uitsluitend biologisch?

Als een product biologische geteeld of gekweekt is dan is er geen gebruik gemaakt van onder andere bestrijdingsmiddelen, kunstmest, hormonen, antibiotica enz. Dat betekent dus dat deze stoffen vervolgens ook niet in ons lichaam terecht komen. Helemaal tegengaan kunnen we het ook weer niet want wat er door de lucht dwarrelt, kunnen we helaas niet altijd omzeilen…

Ik hoor vaak mensen zeggen dat ze hun niet biologische groente en fruit heel goed wassen en/of schillen maar dan kan je nog niet voorkomen dat je niets van bovengenoemde schadelijke stoffen binnen krijgt. Bestrijdingsmiddelen kunnen in sommige gevallen door de schil heen het gewas binnendringen en met wassen alleen verwijder je echt niet alle troep die in de reguliere landbouw gebruikt wordt.

Het schillen van fruit (en groente) is trouwens ook zonde want je gooit dan een deel van de kostbare vrucht weg terwijl er juist net onder de schil  hele belangrijke voedingsstoffen zitten.

IMG_1101

Doordat er bij het telen en kweken van biologische producten geen kunstmest wordt gebruikt, groeien de gewassen een stuk langzamer en ontwikkelen deze ook veel meer voedingsstoffen. Gezond voor ons maar in veel gevallen ook smaakvoller. Denk maar aan bijvoorbeeld de tomaten en komkommers die in de reguliere supermarkten liggen. Deze zijn vaak waterig en smaken nergens naar terwijl de biologisch variant een volle smaak heeft.

Een andere heel belangrijke reden voor mij om biologisch te eten is dat door het niet gebruiken van pesticiden de gewassen zelf antistoffen moeten aanmaken om te overleven als ze worden aangevallen door vijanden. En juist deze antistoffen zijn bijzonder goed voor ons. 

Als laatste wil ik ook nog benoemen dat het milieu aspect voor mij meetelt. Door het niet gebruiken van allerlei schadelijke middelen verontreinigen we onze omgeving (bodem, lucht en water) een stuk minder wat dan vervolgens onze gezondheid ook weer ten goede komt. En over het algemeen is de biologische veeteelt ook een stuk beter voor het dierenwelzijn hoewel daar nog wel veel in te verbeteren valt mijns inziens maar dat is een goed onderwerp voor een volgend blog.

IMG_1590

Natuurijk zijn biologische producten duurder dan de reguliere varianten. Toch zou ik zeker kijken tot hoever jij kan gaan. Maak verstandige keuzes. Is elke dag biologisch vlees te duur voor jou? Wissel dit dan af met een voedzame vegetarische maaltijd. Biologische bonen zijn goedkoper dan regulier vlees en een prima alternatief voor een vleesmaaltijd.
Waar een wil is, is een weg!


 

Maagzuur

Brandend maagzuur: wie kent het niet?
Vooral onder ouderen is dit een veel voorkomende klacht.
Maar wat is het nu eigenlijk precies?
Maagzuur zorgt er voor dat de voedselbrij in je maag een bepaalde zuurgraad krijgt. Bij een te kort aan maagzuur duurt dit proces zo lang dat het half verteerde voedsel in je maag gaat gisten en rotten. Je maag gaat protesteren en probeert deze brij te lozen. Hierdoor kan het in de slokdarm terecht komen. Dit geeft het voor velen zo bekende brandende gevoel.

Brandend maagzuur wordt dus meestal veroorzaakt door een tekort aan maagzuur. Hoe krom is het dat de artsen massaal maagzuurremmers voorschrijven als we met deze klachten bij hen komen. Trouwens, je hoeft helemaal niet eens naar de dokter want je kan tegenwoordig op elke hoek van de straat maagzuurremmers kopen….
Bijna de helft van de Nederlandse bevolking slikt dan ook soms of zelfs regelmatig maagzuurremmers.

Oorzaken van te weinig maagzuur zijn onder anderen:
– Stress
– Ouder worden 
– Medicijn gebruik
– Te veel eten van suikers en gluten

Te weinig maagzuur kan de volgende klachten geven:
– Brandend maagzuur
– Maagpijn, maag raakt snel van streek
– Misselijkheid en overgeven
– Veel boeren
– Gasvorming
– Opgeblazen gevoel
– Slechte adem
– Weinig tot geen transpiratie

IMG_4194

Gelukkig zijn er hele goede natuurlijke methodes om van brandend maagzuur af te komen. Denk daarbij aan:
– Voeg zuren (bv biologische appelazijn) en gefermenteerde groente (bv zuurkool) toe aan je voedingspatroon
– Vermijd suikers, alcohol, koffie en koolzuurhoudende dranken
– Vermijd gluten
– Eet niet te gekruid (heet) voedsel
– Goed kauwen
– Pas op met medicijnen (ook pijnstillers)
– Drink verse gemberthee
– Eet regelmatig bieten, broccoli, peulvruchten, spinazie en vis

Mocht je toch met je klachten naar een arts gaan, laat dan altijd goed controleren waarom je brandend maagzuur hebt. Het is echt van het grootste belang dat er gekeken wordt of een overschot of juist een tekort van maagzuur de klachten geeft!


Waarom natuurvoeding

Ooit….heel lang geleden………aten we alleen maar producten uit de natuur. In die tijd moesten we verzamelen en jagen om aan ons eten te komen. We aten toen vooral planten, bessen, zaden, noten, vis, knollen en eieren.

IMG_4573

Ongeveer 10.000 jaar geleden ontstond de landbouw. Door het telen van aardappelen, mais, rijst, tarwe en andere granen zijn we overgestapt op het eten van meer en meer koolhydraten.

De industriële revolutie die ongeveer 200 jaar geleden zijn intrede deed, zorgde ervoor dat onze voeding steeds meer geraffineerd werd. We zijn vanaf dit moment steeds meer onnatuurlijk voedsel gaan eten. Voedsel wordt steeds vaker fijngemalen, geraffineerd en bewerkt (waardoor gezonde stoffen verdwijnen) en er worden steeds vaker stofjes toegevoegd om  bijvoorbeeld de smaak, het uiterlijk en de houdbaarheid gunstig te beïnvloeden.

Helaas werken al deze veranderingen niet positief op onze gezondheid. Het veranderende voedingspatroon van de mens is een van de belangrijkste oorzaken van de huidige toename van chronische ziekten en andere gezondheidsklachten.

IMG_1192

Maar ik hoor velen van jullie al denken: we leven toch langer dus ik zie het probleem helemaal niet?
We worden inderdaad steeds ouder maar dat komt in veel gevallen door de medische zorg.
De gemiddelde leeftijd mag dan wel omhoog gaan maar de gemiddelde leeftijd waarop we chronische ziekten krijgen, wordt helaas wel steeds lager. Met andere woorden: we worden steeds ouder maar het aantal gezonde jaren loopt terug.

Willen we dus een betere gezondheid (en wie wil dat nu niet!) dan zullen we toch echt weer terug moeten naar gezonde en natuurlijke voeding die ons lichaam iets te bieden heeft.
Natuurlijk zijn beweging, nachtrust en ontspanning eveneens van groot belang voor een gezond en energiek leven.


 

Eetdagboek

Ik merk dat jullie het leuk vinden als ik hier vermeld wat ik zoal eet dus heb ik weer een eetdagboek bijgehouden. Deze keer is het van een zondag. De weekenden en dan vooral de zondag is meestal toch net een beetje anders. We staan vaak wat later op waardoor we laat ontbijten en de lunch overslaan. Maar daarvoor in de plaats komt dan een flinke snack-aanval….. Gelukkig kan dat ook op een redelijk gezonde manier zoals je hier kan zien.

IMG_3977

Mijn late ontbijt bestond uit een gekookt eitje met een beetje zeekraal. Die combi is echt heerlijk!
Verder at ik een kwart meloen met een beetje kokosyoghurt en home-made Paleo granola.

IMG_3982

Ja, jullie zien het goed. Dit is een foto van prachtige gevulde broden! “Uhh, maar jij eet toch (bijna) geen brood?” Klopt! Wij waren ’s middags naar de FeelGood Market in Eindhoven gegaan en daar stond een kraam met al dit lekkers. Oké, ik geef eerlijk toe: het water liep me in de mond. En het rook zo heerlijk! Maar we hebben alles netjes laten liggen en we zijn gewoon door gelopen.

fullsizeoutput_b67

Eenmaal thuis gekomen hadden we toch wel trek dus ben ik de koelkast ingedoken en heb ik wat snacks op tafel getoverd. Heerlijk in het zonnetje genieten van lekkere hapjes, wat wil een mens nog meer.

IMG_3986

Mijn dag kon helemaal niet meer stuk toen manlief aanbood het avondeten te verzorgen. Ik moet zeggen, ik sta heel graag in de keuken maar ik vind het ook super als er voor mij gekookt wordt.
We hadden een recept van Pascale Naessens op de planning staan: gehaktballen met heel veel groente en een salade. Jammie, het was weer smullen.

IMG_3988

’s Avonds kon ik mijn snaaizin niet onderdrukken en heb ik een plakje bananencake bij de thee genomen.

Het was dan misschien niet de meest gezonde dag maar voor een zondag vind ik het helemaal prima. En ik heb er van genoten en dat is tenslotte ook heel belangrijk!


 

Meal preppen

Een opmerking die ik heel vaak hoor als we het hebben over gezond eten is: “Ik heb helemaal geen tijd om zo veel in de keuken te staan!”
Laat dit nu een heel groot misverstand zijn. Natuurlijk is het bereiden van gezonde maaltijden meer werk dan een maaltijd bestellen of iets kant en klaars kopen in de supermarkt. En ook een boterham smeren in plaats van een uitgebreide maaltijdsalade maken is minder werk. Maar overal (nou ja, bijna dan) is een oplossing voor!
Waar ik groot fan van ben, is meal preppen. Of vrij vertaald in het Nederlands: maaltijden voorbereiden.

IMG_1566

Als je op youtube zoekt op meal preppen dan kom je filmpjes tegen met de meest fanatieke preppers maar ikzelf ben geen voorstander om op 1 dag al mijn maaltijden voor die week te maken en deze te bewaren in de koelkast en/of vriezer.

Maar een minder extreme vorm van preppen kan  echt al ontzettend veel voordelen opleveren.
1. Het is veel gezonder. Bij lekkere trek of weinig tijd heb je namelijk altijd wat gezonds voor het grijpen.
2. Het bespaart geld. Door goed voorbereid op pad te gaan bijvoorbeeld hoef je niets te kopen onderweg of op je werk. En je kan je inkopen veel beter plannen waardoor je (bijna) niets hoeft weg te gooien.
3. Het bespaart tijd.
Je kan bijvoorbeeld 1 dag in de week alle tussendoortjes maken. Denk aan: snackballetjes, repen, bananencake, crackers enz. Dit is altijd wel een paar dagen te bewaren en anders stop je een deel in de vriezer. Zo kan je heel de week op een verantwoorde manier snacken.
Oh ja, en vergeet dan ook niet de overrijpe bananen in stukjes te snijden en in te vriezen voor een overheerlijk ijsje!

IMG_3097

Een grote pan soep koken en die in porties invriezen is eveneens een top idee! Of granola maken voor een ontbijtje later in de week.

Als je met het avondeten bezig bent, kan je gelijk je ontbijt voor de volgende ochtend klaarzetten. Bijvoorbeeld overnight oats of chiapudding. 
Je kan een paar eitjes koken om de volgende dag als tussendoortje te nemen of om je salade mee op te leuken.
Ook kan je wat extra koken voor de lunch de volgende dag. Geroosterde groente zijn bijvoorbeeld heerlijk door je salade van morgen.
En wat dacht je van quinoa en/of linzen koken voor meerdere dagen. 

Zoals jullie kunnen lezen: ik ben een groot voorstander van een goede planning en voorbereiding.
Wat wel heel belangrijk is dat je van te voren goed bedenkt wat je allemaal wilt gaan maken en daar ook de ingrediënten voor in huis haalt.
Het is dus gewoon een kwestie van slim met je tijd omgaan. Gezond eten is heus niet zo moeilijk als je het maar goed aanpakt!


 

Cholesterol

Cholesterol…….als er op een feestje, verjaardag of ander gezellig samenzijn gepraat wordt over onze gezondheid, komen we al snel op het cholesterol. Ik heb werkelijk het idee dat cholesterolverlagers tegenwoordig worden uitgedeeld alsof het snoepjes zijn. Mijn god: wie slikt ze niet?
De vraag is: is dat eigenlijk wel nodig?
Het antwoord is in de meeste gevallen NEE!

Om te weten wat ik bedoel, zal ik eerst in het kort uitleggen wat cholesterol nu precies is.
Cholesterol is aanwezig in ons bloed en vormt de basis voor onze celwanden, gal, hormonen en vitamine D. Cholesterol is bijvoorbeeld heel belangrijk voor ons geheugen.
Cholesterol wordt door ons lichaam (voornamelijk door de lever) aangemaakt. Maar een klein deel (ongeveer 2 %) komt uit voeding.

Zoals we bijna allemaal wel weten praten we meestal over twee cholesterolwaarden: HDL en LDL.
HDL is een eiwit dat de vetten van de darmen naar de lever transporteert en LDL vervoert de in de lever aangemaakte cholesterol naar alle lichaamscellen. Er is dus geen goed of fout cholesterol want we hebben het beiden nodig!

IMG_2121

Als onze aderen beschadigd zijn door ontstekingen dan maakt ons lichaam extra cholesterol aan omdat dit helpt bij de reparatie van de aderen. Dus ja, hart- en vaatziekten hebben een link met een verhoogd cholesterol maar het cholesterol is niet de veroorzaker maar de heler! Willen we er voor zorgen dat ons cholesterol naar beneden gaat dan moeten we er dus voor zorgen dat onze aderen in een betere conditie zijn.

Ook hier is de boodschap weer: Eet gezond en gevarieerd, drink voldoende water en zorg voor voldoende beweging en ontspanning.

Voeding waar je lichaam (en aderen) heel blij van wordt en derhalve je cholesterol zal verlagen, is onder andere:
– groente
– noten, zaden en pitten 
– vette vis
– olijfolie (niet verwarmen)
– eieren
– haver